Informasi

Friday, April 19, 2013

Maksud Aduan Pengguna dalam Industri Telekomunikasi

Assalamualaikum dan Salam sejahtera,blog ini merupakan blog yang diwujudkan khas untuk pertandingan blog sempena Hari Pengguna Malaysia yang dianjurkan oleh FOMCA dengan kerjasama Kementerian Perdagangan Dalam Negeri,Koperasi dan Kepenggunaan(KPDNKK) dan Kementerian Pelajaran Malaysia(KPM) sempena ulang tahun ke-12 bagi pertandingan kepenggunaan.

Banyak pertandingan yang dianjurkan seperti,menulis esei,buku skrap,fotografi pengguna dan lain-lain lagi.Maka,sesiapa yang berminat untuk menyertai,bolehlah ke pautan dibawah;

Pertandingan Hari Pengguna Malaysia


Seperti yang telah dinyatakan ditajuk,saya akan mengemukakan maksud Aduan Pengguna Dalam Industri Telekomunikasi.Menurut kamus ,maksud setiap perkataan menurut kata dasar adalah seperti berikut:

Aduan: 

1)Memberitahu,menyampaikan berita,melaporkan
2)Hal,perkara yang diadukan
Contoh:Saya menyiasat sama ada aduaannya benar atau tidak.

Pengguna:

1)Kaedah:manfaat
2)Orang yang menggunakan atau mengambil sesuatu benda atau pekhidmatan;konsumer
Contoh:Semua pelajar digalakkan menyertai kursus yang bertajuk "Adakah anda pengguna yang bijak?"

Dalam:


1)ke bawah atau ke dasar permukaan
2)Mengandungi makna yang tidak mudah difahami,lebih daripada yang zahir:
Contoh:Perkataan itu dalam maknanya
3)Tidak nampak atau tidak ketara diluar


Industri:

1)Kilang;perusahaan membuat sesuatu secara besar-besaran
Contoh: Industri membuat songket masih diusahakan lagi dikampung-kampung

Telekomunikasi:

1)Teknologi perhubungan jarak jauh dengan menggunakan peralatan elektronik.


Konklusinya,maksud aduan pengguna dalam industri telekomunikasi adalah sebarang hal yang ingin diadukan oleh orang yang menggunakan sesuatu barang elektronik(pengguna) didalam isu berkaitan dengan telekomunikasi seperti telefon bimbit dan lain-lain lagi .

Isu yang berkaitan dengan telekomunikasi akan dijeleskan didalam entri yang lain,semoga berjumpa lagi :)